روستای بردی

روستای بردی در استان ایلام شهرستان دهلران بخش زرین اباد

روستای بردی در استان ایلام شهرستان دهلران بخش زرین اباد

روستای بردی

روستای بردی در استان ایلام شهرستان دهلران بخش زرین اباد قرار دارد . امامزاده سیدابراهیم فرزند بلافصل امام محمد باقر در این روستا ، همچنین قلعه شیاخ(شاخ) که در هفت کیلومتری امامزاده قرار دارد...
هدفم از ساخت این وبلاگ معرفی روستا, مشاغل و اداب و رسوم... است که امیدوارم در مدت بازدید از وب لذت ببرید...
سامرا به معنی سامره یا شهر رای میباشد. سرزمین سامرا نام قدیمی خرابه های روستای بردی بوده است , این خرابه ها در پایین امامزاده سید ابراهیم قرار دارند و از کنار مرقد این بزرگوار میتوان آن را مشاهده نمود.

پیوندها
پیوندهای روزانه

قدیمی ‌ترین بنای استوار و بدون تخریب استان ایلام بنای امامزاده سیدابراهیم یکی از فرزندان امام محمدباقر است. در بنای امامزاده قبور "بی بی زینبخواهر ایشان و "سیدمحمد" پسر امامزاده سید ابراهیم بصورت دو بخش مجزا در اتاق های کنار قرار دارند. سه امامزاده‌ای که از یک نسل در کنار هم آرمیده‌ اندنزدیکترین بنای محل سکونت به این بنای تاریخی مذهبی روستای "بردی" است که در یک کیلومتری غرب امامزاده قرار دارد. روستای "بردی" بزرگترین روستای بخش زرین آباد در شهرستان دهلران استبنای تاریخی مذهبی امامزاده سید ابراهیم دارای قدمتی 700ساله است. این بنا با پلانی مربع شکل به مساحت 625 متر در منتهی الیه بخش جنوبی حیاط ساخته شده است. ورودی این بنا چون اکثر بناهای مذهبی روبه شمال است. ورودی گنبدخانه این بنا کوتاه بوده و بدلیل اینکه برای ورود، افراد به حالت احترام واردگنبد خانه شوند این سبک معماری اجرا شده است. این نوع معماری، خاص اماکن مذهبی دردوره اسلامی است.

امامزاده سیدابراهیم

تعداد سه طاق هلالی کوچک در گنبدخانه این بنا دیده می‌شود ارتفاع گنبدخانه حدود پنج متر تا زیر جداره اول گنبد بوده که مزین به طاق نماهای بسیار ساده و گوشواره‌هایی در اضلاع آن است. در زیر گنبدخانه تعداد چهار دریچه بصورت طاق هلالی باز تعبیه شده که علاوه بر تامین نور گنبدخانه کار تهویه هوا رانیز انجام می‌دهد. در درون حیاط و در کنار بنای اصلی و به همان سبک معماری در ابعادبسیار کوچک مدفن "سیدمحمد" فرزند سیدابراهیم بصورت جداگانه و منفک از بنای اصلی قرار دارد این بنا بصورت یک اتاق با گنبد تک جداره‌ای از نوع "رک" است.

Khorshideilam

 امامزاده سید ابراهیم علیه السلام در زبان محلی آن منطقه معروف به "سوراهم" در 8 کیلو متری شهر پهله زرین آباد و جنوب شرقی روستای بردی از توابع شهرستان دهلران واقع شده است.

شجره نامه

 

 

ابراهیم فرزند امام محمد باقر فرزند امام علی زین العابدین فرزند امام حسین فرزند امام علی فرزند ابو طالب علیهم السلام است مادر او ام حکیم دختر اسد پسر مغیره پسر اخنس پسر شریف ثقفی است ) نسب قریش ص 63 .( مادر ام حکیم، ام زید دختر عبد الله فرزند عمر ابن خطاب است(الشجره المبارکه ص 75). ام حکیم مادر ابراهیم و برادرش عبید الله بوده و همسر دائم دوم امام باقر (ع) پس از ام فروه دختر قاسم فرزند محمد فرزند ابو بکر که مادر امام صادق و عبد الله علیهم السلام بوده، می باشد.

شجره نامه در سال 1304 ق در نجف اشرف نوشته شده است و به تأیید علمای آن زمان رسیده است.

سیدابراهیم

زندگی نامه

ابراهیم درسال 80 هجری قمری پای به جهان گشود و در سال 116 هجری قمری به زرین آباد هجرت نمود قبل از اینکه به زرین آباد برسد از شهر نجف و بصره گذشت بعد از آن در کوت زخمی شد حضرت ابراهیم ابن امام محمد باقر (ع) در سال 116 هجری قمری جهت امر تبلیغ دین مبین اسلام و پاسخگویی به احساسات مذهبی مومنان وارد زرین آباد شدند و به مدت 31 سال در میان مردم زرین آباد به ارشاد آنها پرداختند

 

 

 

نام : محمد.

کنیه : ابو جعفر و ابوجعفر اول .

القاب : باقر, شاکر, هادى , امین , شبیه -به خاطر شباهت ایشان به پیامبراکرم (ص )-.

مـشهورترین لقب آن حضرت , باقر است . پیامبر اکرم (ص ) به واسطه جابربن عبداللّه انصارى , آن حضرت را به این لقب, ملقب کرد و به ایشان سلام رساند.

منصب : معصوم هفتم و امام پنجم شیعیان .

تاریخ ولادت : اول رجب سال 57 هجرى .

برخى از مورخان , ولادت ایشان را در سوم صفر سال 57 هجرى دانسته اند.

محل تولد: مدینه مشرفه , در سرزمین حجاز (عربستان سعودى کنونى ).

نسب پدرى : امام زین العابدین , على بن حسین بن على بن ابى طالب (ع ).

نام مادر: فاطمه , دختر امام حسن مجتبى (ع ) که مکنى به ام عبداللّه بود.

 

ایـن بـانـوى ارجـمـند, از زنان بزرگ عصر خویش بود که امام صادق (ع ) درباره شان و منزلت او, فـرمـود: جـده ام , فـاطمه بنت حسن , صدیقه بود و در آل امام حسن (ع ) زنى به درجه و مرتبه او نرسید.

چـون نـسـب امـام مـحـمـد بـاقر(ع ), هم از پدر و هم از مادر, به امام امیرالمؤمنین (ع )و فاطمه زهرا(س ) مى رسد, به ایشان علوى بین علویین و فاطمى بین فاطمیین گفته مى شود.

مـدت امـامـت : از زمـان شهادت پدرش , امام زین العابدین (ع ) در سال 95 تا سال114 هجرى , به مدت 20 سال .

تاریخ و سبب شهادت : هفتم ذى حجه سال 114 هجرى , در سن 57 سالگى (و به قولى ربیع الاول یا ربیع الاخر سال 114 هجرى ) به وسیله زهرى که ابراهیم بن ولید عبدالملک , در ایام خلافت هشام بن عبدالملک , به آن حضرت خورانید.

محل دفن : قبرستان بقیع , در مدینه مشرفه , در جوار قبر پدرش , امام زین العابدین (ع ) و عمویش , امام حسن مجتبى (ع ) و فرزندش , امام صادق (ع ).

همسران :1. ام فروه بنت قاسم . 2. ام حکیم و چند ام ولد.

 

فرزندان :1. امام جعفر صادق (ع ). 2. عبداللّه . 3. ابراهیم . 4. عبیداللّه . 5. على .6. زینب. 7. ام سلمه .

 

این امامزاده در روزهای خاص همانند پنجشنبه آخر سال,محرم وسایر مناسبت ها دارای جمعیت کم نظیری است

Sayedebrahim

عزیزان شما می توانید با دانلود مستند امامزاده سیدابراهیم اطلاعات بیشتر با روایت تصویر داشته باشید

حجم: 25 مگابایت

Download

 

 

 

السلام علیک یا سید ابراهیم (ع) بن امام محمدباقر(ع)

.:: التماس دعا ::.